IJshockey: sport en samenbinding onder kinderen en jongeren

Een fanatiek potje ijshockey: de kinderen en jongeren in Active Twente houden ervan! Als sporter wil je natuurlijk winnen, maar dat is niet het belangrijkste doel van de ijshockeytrainingen die vereniging Active organiseert. Wat wil je als trainer de jonge spelers meegeven? Hierover ga ik in gesprek met Jaap van Dijk (32 jaar). Hij is vanaf het begin betrokken geweest bij de trainingen.

In 2012 gingen vrijwilligers in Twente aan de slag met het organiseren van ijshockeytrainingen. De aanleiding hiervoor was dat de jongeren in Twente graag wilden deelnemen aan de internationale toernooien in Noorwegen, tijdens jongerenkampen van Brunstad Ungdomsklubb (de jongerenvereniging van Brunstad Christian Church). Ze richtten een ijshockeyteam op met de illustere naam de “Twentebulls”.

Jaap vertelt: “De eerste wedstrijden kregen wij echt op onze broek en waren er grote uitslagen in ons nadeel, maar wij zijn stevig gaan trainen. De kwaliteit gaat omhoog en nu kunnen wij goed partij geven en zelfs winnen!”

Jaap, de trainer van het ijshockeyteam

Hoe zijn de trainingen georganiseerd?

Jaap: “Zo’n 15 vrijwilligers uit Active Twente geven uitvoering aan de wekelijkse trainingen. Kinderen kunnen al vanaf 8 jaar kennismaken met ijshockey; de jongste leeftijdscategorie is van 8 tot 12. Dan is er een tussengroep voor jongeren in de leeftijd van 12 tot 14. De laatste groep is vanaf 15 jaar. Vanaf 15 jaar zijn er jongens- en meidenteams. De kinderen leren spelenderwijze schaatsen door oefeningen waarin plezier en samen bewegen de belangrijkste elementen zijn. Ook krijgen de kinderen eenvoudige oefeningen met stick en puck. Bij de oudere teams is er meer aandacht voor het hockey en worden spelsituaties getraind. Er is geen prestatiedruk en de coaches zorgen voor een goede en veilige sfeer, waarin jongeren leren om in een team te functioneren en je niet afgerekend wordt op fouten.”

Oefeningen met de stick

Wat is jouw doel tijdens het geven van een training?

“De trainer moet zich natuurlijk goed voorbereiden en uitvoering geven aan de training, maar hij is ook een mentale coach die helpt als het even tegenzit. Want in een wedstrijd gebeuren er nu eenmaal dingen die niet zo leuk zijn. Je verliest, raakt geblesseerd of de scheidsrechter neemt (in jouw ogen) een onjuiste beslissing. Dan is het belangrijk dat de spelers leren om daar op een goede manier mee om te gaan, en niet kwaad worden op hun medespelers of scheidsrechter. Eerlijk spelen, sportiviteit, respect voor elkaar, niet je eigen ego op de voorgrond zetten, maar aan het teambelang denken – daar werken we aan.

Daarbij is het belangrijk dat trainers zelf goed voorbeeldgedrag laten zien. Natuurlijk gaan we voor de winst, maar we willen een sfeer scheppen waarin winnen niet allesbepalend is. Juist in dit soort situaties kunnen we laten zien wat het in de praktijk betekent om een christen te zijn: dat je aan de ander denkt en dat wij jij wilt niet voorop staat. Samen werken we als trainers eraan dat het voor elke deelnemer leuk en fijn is om erbij te zijn en dat niemand zich buitengesloten voelt.”

Waar werken jullie nu naartoe?

“Tijdens het Paaskamp van Brunstad Ungdomsklubb (BUK) is er een internationaal toernooi waaraan jongeren uit de hele wereld deelnemen. Ook vanuit Twente doen de teams van 15+ mee, zowel de meiden als de jongens. Het begint met twee poulewedstrijden en daarna finales. De Twentebulls hebben de ambitie om in ieder geval de poulefase door te komen.”

Een feest voor zowel de trainers als de sporters

Eén van de ijshockeyers is Hugo (19 jaar). Hij speelt als verdediger in het jongensteam. Omdat hij al op zijn elfde is begonnen met hockeyen, heeft hij zo onderhand best wat ervaring. Hij vindt het leuk om die kennis over te dragen en is ook als coach betrokken bij de jongste ijshockeyers. In zijn eigen woorden: “Het is een feest om te doen, echt geweldig! De kinderen zijn enthousiast en willen graag leren. Dan word je als trainer ook enthousiast. Ben je dat niet, dan verliezen de kinderen het plezier in de training en in ijshockey.”

Hij kijkt uit naar het internationale toernooi, dat is iedere keer weer een belevenis. Er is de afgelopen maanden goed getraind, dus hoopt Hugo op sportief succes. Maar dat is niet het belangrijkste: het is een hecht team geworden, waarin de sfeer goed blijft, ook als de resultaten tegen zouden vallen.

Hugo traint de kinderen van 8 tot 12 jaar
Tijdens een ijshockeytoernooi in Duitsland hebben de spelers uit Twente en Duitsland samen een feestelijke avond.