Paaskamp 2024 – een mix van activiteiten en geloofsbeleving

Vlak voor Pasen bruisde het op Brunstad in het Noorse Melsomvik van leven, dankzij een internationaal jongerenkamp dat duizenden jongeren van over de hele wereld aantrok.

Ook jongeren uit Nederland reisden af naar het christelijke jongerenkamp. Bijbelonderricht afgewisseld met activiteiten, variërend van avontuurlijke buitensporten tot het maken van muziek, dat is het concept voor de jongerenkampen die worden georganiseerd door Brunstad Ungdomsklubb (Brunstad Jeugdclub).

Vereniging Active organiseert de reis naar Noorwegen voor de Nederlandse jongeren. De camps vormen hoogtepunten in het jaar voor de jeugdgroepen van de BCC-gemeenten. Om deel te kunnen nemen aan het camp biedt Active een spaarmodel aan. Zo kunnen de deelnemers gericht sparen voor de camps en als jeugdgroep leven ze er samen naartoe.

Wat de meerwaarde is van zo’n jongerenkamp? We vragen het twee deelnemers uit Twente, Carmen en Meine. Ze zijn als mentoren betrokken bij het jeugdwerk in Twente, wat betekent dat ze helpen bij activiteiten en het begeleiden van de tieners tijdens het camp.

Meine

Meine is enthousiast over de thema-avond waarin de Romeinenbrief centraal staat. Dankzij Bijbelstudieavonden in de aanloop naar het camp hebben ze daar als jeugdgroep naar toegeleefd. Tijdens het camp kwam de boodschap extra binnen, door films, muziek, panelgesprekken en een interactieve quiz. Meine: “Je ziet jongeren tijdens het camp veranderen doordat ze een besluit nemen om voor God te leven, en zin hebben om wat ze gehoord hebben in de praktijk toe te passen!”

Voor elk wat wils

Om een camp met zoveel jongeren goed te laten verlopen, is alles tot in de kleinste details voorbereid, vertelt Meine: “Bij de voorbereiding voor een camp wordt de organisatie geholpen door vrijwilligers, en ook bij de uitvoering en ondersteuning zetten veel vrijwilligers zich in.”

De activiteiten zijn divers: van ijshockey en volleybal tot aan gamen. Meine vertelt: “De ene dag heb ik met een groepje jongeren outdooractiviteiten gedaan zoals kleiduif schieten en paintball. De volgende dag deden we een binnenactiviteit, namelijk het bordspel Dungeons and Dragons. Zo kom je met verschillende doelgroepen in contact en kunnen alle jongeren iets doen wat ze leuk vinden. Een extra element zijn de internationale contacten, zo gaat het bordspel helemaal in het Engels en tussendoor spreek je ook Noors, soms zelfs met Nederlandse jongeren die dat graag willen leren.”

Positieve stimulans

Carmen

Carmen bond de ijshockeyschaatsen onder als onderdeel van het team de Twente Bulls. De teamspirit zat er goed in en het doel was de finale. Ze is enthousiast over haar medespeelsters: “Iedereen gaat voor hetzelfde doel, namelijk winnen, maar als het even tegenzit dan blijven we positief en optimistisch.” De Bulls kwamen tot de halve finale waar een penaltyserie de weg naar de finale versperde.

Ook Carmen vindt het leuk om jongeren uit verschillende landen te ontmoeten. “Tijdens de wedstrijden kom je jongeren uit Duitsland, Noorwegen en Amerika tegen. Of bij het eten, en omdat iedereen een activiteit doet heb je altijd wel wat om over de praten.”

De camps zijn een positieve stimulans voor de ontwikkeling van de jongeren, meent Carmen. “Ze leren om oog te hebben voor de ander. Zit iemand wel lekker in zijn vel? Heeft de ander goed en genoeg geslapen? Ik vind het geweldig dat jongeren hun talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen, of die nu liggen op creatief of op sportief gebied. De jongere deelnemers ontwikkelen ook sociale vaardigheden en leren om zelfstandiger te worden.”

Bekijk een fotoserie van enkele activiteiten:

Lees het hele artikel hier: De Romeinenbrief is nog steeds actueel – Paaskamp 2024