Kick-off voetbalseizoen: werken aan sfeer en sportiviteit

Voetbal is geliefd bij jong en oud, of je het nu zelf speelt of ernaar kijkt. Vereniging Active heeft binnen haar vier afdelingen voetbalclubs voor verschillende leeftijdscategorieën. Winnen is belangrijk, maar sfeer en sportiviteit staan bovenaan, zo vertelt coach Jacqueline uit Active Gelderland.

Op de voetbalvelden in Stadskanaal was het een drukte van belang op zaterdag 20 april. Het was de dag waarop vereniging Active een kick-off organiseerde voor de jaarlijkse voetbalcompetitie – de BUK Nederland League – met wedstrijden tussen de vier Active afdelingen. Naast de fanatieke wedstrijden gaf het de jongeren uit de verschillende hoeken van het land weer gelegenheid om elkaar te zien en te spreken. Er heerste een gezellige en competitieve sfeer op het veld en ondanks het regenachtige weer had de jeugd een leuke voetbalmiddag. ’s Avonds waren de teams op bezoek bij de christelijke gemeente BCC Groningen, voor een maaltijd en een samenkomst met geestelijke opbouw. Deze gedeelde geloofsbeleving is wat de voetbalteams extra verbindt.

We spraken coach Jacqueline, die de meiden tot 16 jaar coacht, van Active Gelderland. Het vorige seizoen heeft haar team het kampioenschap van de BUK Nederland League gewonnen, maar omdat er veel jonge meiden bij zijn gekomen, staat er dit jaar een heel nieuw team opgesteld. Met natuurlijk hetzelfde doel: de competitie winnen!

Jacqueline is coach voor de meiden van Active Gelderland.

Hoe werk jij aan de teamspirit onder de meiden?

“De sfeer is het belangrijkste onderdeel van een fijne voetbalervaring, vind ik. De meiden moeten elkaar en de spelers van andere teams met een positieve houding kunnen aankijken, en sportief met de wedstrijduitslag kunnen omgaan. Daarom besteed ik ook aandacht aan teambuilding-opdrachten, waarbij de meiden aan elkaar wennen en met elkaar samenwerken. Natuurlijk is discipline en een competitieve instelling belangrijk – we willen winnen! Maar als er dan tegenslag is, of het gaat minder goed, dan kan ik ze in elk geval aanmoedigen om alles te geven wat ze hebben. Het gaat mij vooral om de inzet, en minder om hoe goed iemand in het voetballen is.”

Gelukkig staat Jacqueline er niet alleen voor bij het werken aan een goede sfeer, vertelt ze. “Al ben ik de coach en trainer, om mij heen staan een heleboel vrijwilligers met een hart voor de jongeren. Die noemen we mentoren. Tijdens de wedstrijden staan ze langs de zijkant om het team aan te moedigen en te steunen. Als coach kan ik niet alleen voor alle meiden tegelijk zorgen, dus het helpt ontzettend om mensen om je heen te hebben die aandacht hebben voor het individu, terwijl ik me als coach dan met de wedstrijd kan bezighouden.”

Toch zullen ze wel eens balen als ze verliezen. Hoe ga je daarmee om?

“Natuurlijk mag er fanatiek gevoetbald worden en het is logisch dat je teleurgesteld bent als het niet zo gaat als je graag had gewild, maar ik vind het belangrijk dat de meiden elkaar positief benaderen, en elkaar opbouwen en niet afbreken. Dan blijven ze gemotiveerd. Ook is er geen ruimte om vervelend te doen tegen de scheidsrechter als hij of zij een beslissing neemt die je niet aanstaat. Hier werken we bewust aan, en daar help ik ook de aanvoerder bij, om haar rol te pakken op het veld als degene die het team aanstuurt en contact houdt met de scheidsrechter.”

Trainers moedigen de aanvoerders aan om hun rol te pakken op het veld.

Coachen betekent ook dat je verbeterpunten ziet. Hoe breng jij die?

“De meiden komen vaak naar me toe met vragen over wat ze beter kunnen doen, en dan probeer ik altijd zo realistisch mogelijk te zijn. Naast ze complimenten te geven over wat ze goed doen, geef ik ze mee waar ze nog aan kunnen werken. Na een verlies, als we verbeterpunten bespreken, wil ik ook altijd dingen noemen die wél al goed gaan. Ik vind het leuk om te zien dat de meiden alles geven wat ze hebben, en elkaar motiveren en aanmoedigen. De andere mentoren helpen hier ook goed bij. Ongeacht wat het resultaat van de wedstrijd is, mijn doel is dat ze blij van het veld lopen!”

Wat vind jij belangrijk aan je taak als coach?

“Tijdens de training heb ik een voorbeeldfunctie. Dit betekent dat ik het gedrag uitstraal dat ik graag wil zien van de meiden. Ik ben heel fanatiek en wil graag winnen. Ik schreeuw vaak de longen uit mijn lijf vanaf de zijlijn en probeer manieren te verzinnen om humor en enthousiasme in het team te houden. Vaak moet je ook streng zijn tijdens de training om ervoor te zorgen dat meiden discipline leren en ook echt beter worden in voetballen. Ik ben super enthousiast over mijn team en ik hoop dat de meiden dit seizoen een goede voetbalervaring zullen hebben!”

Jongens- en meidenteams uit verschillende Active-afdelingen treffen elkaar op het veld.

Reactie van een speler op de voetbaldag

We vroegen ook een van de spelers van het meidenteam van Active Gelderland om een reactie.

Lotte (16 jaar) vertelt:

“Met zo’n voetbaldag spreek ik de meiden uit andere delen van het land weer, die ik vroeger vaak zag tijdens landweekenden (christelijke conferenties in Nederland, red.). De trainingen zijn heel leuk, want ik merk dat ik steeds beter word in voetbal. Dat maakt dat ik zin heb om naar de trainingen te komen, en steeds meer plezier in voetbal krijg. Om het voetballen heen – bij trainingen en wedstrijden – heb je ook veel tijd om gezellig met elkaar samen te zijn. Het mooiste moment van vandaag was dat we een extreem goede sfeer in het team hadden, zelfs nadat we de wedstrijd hadden verloren. Het bleef gezellig en we hielden een goede teamspirit.”

Lotte speelt in het meidenteam van Active Gelderland
De kick-off vond plaats op voetbalvelden in Stadskanaal.
‘s Avonds hadden de jongeren een feestelijk bijeenzijn met Bijbelonderwijs, geestelijke opbouw en zang.